Pages

Isnin, 26 Disember 2011

Dunia lain bersaiz bumi

PARIS: Ahli astronomi pada hari Selasa berkata bahawa buat kali pertama mereka telah dikesan dua dunia bersaiz Bumi mengorbit bintang seperti Matahari, terlebih dahulu lain besar dalam carian apa yang dipanggil exoplanets

 Salah satu planet hanya tiga peratus yang lebih besar daripada Bumi dan yang lain adalah 13 peratus lebih kecil, yang akan membuatkan kecil sedikit daripada Venus, ini dilaporkan dalam talian Nature jurnal sains British.Planet-planet disimpulkan mempunyai komposisi berbatu yang serupa dengan Bumi tetapi orbit mereka begitu dekat dengan bintang mereka, Kepler-20, bahawa suhu mungkin terlalu tinggi untuk memupuk kehidupan.Planet yang lebih besar, Kepler-20f, menghabiskan 1 tahu dalam 19,5 hari dan mungkin mempunyai air wap atmosfera yang tebal, manakala satu yang lebih kecil, Kepler-20e, ZIP mengelilingi bintang dalam masa 6,1 hari. 

Mengesan pasangan itu adalah satu pencapaian teknikal.Mereka merupakan exoplanets terkecil yang boleh didapati dan yang pertama di luar Sistem Suria kita secara rasmi dikesan sejak tahun 1995. Jarak, terlalu, amat besar: Kepler-20 kira-kira seribu tahun cahaya dari Bumi.

 Setakat ini 709 planet telah dianggarkan di dalam sistem bintang 534, mengikut turutan yang disusun oleh Extrasolar Planets Encyclopaedia (http://exoplanet.eu/catalog.php).
 
Hanya tiga telah disahkan sebagai berbatu dan mengorbit dalam "Goldilocks zon," di mana suhu nyaman.Dua daripada tiga Gliese 581d dan HD 85512b mengorbit bintang yang lebih sejuk dan lebih kecil daripada Matahari. Ketiga ialah Kepler-22b, yang dilancarkan pada 5 Disember, iaitu 2.4 kali saiz Bumi, yang mengorbit bintang seperti Matahari setiap 290 hari.

 
Setakat ini, Kepler telah bertakuk sehingga 2326 "calon-calon planet" - dimana boleh bertukar menjadi exoplanets jika mereka mengesahkan oleh pemerhatian lanjut.Ahli-ahli astronomi NASA menetapkan nama Kepler dan nombor bintang di mana teleskop telah menemui exoplanets. Exoplanets yang kemudian dikenal pasti oleh surat yang lebih rendah-kes di perintah penemuan - misalnya Kepler-12b adalah exoplanet kedua telah ditemui mengorbit bintang Kepler-12.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan