Pages

Isnin, 26 Disember 2011

Wanita terpendek di dunia

Nagpur, India - Pelajar India yang berukuran hanya 62,8 sentimeter pada hari Jumaat lepas disahkan sebagai seorang wanita yang hidup terpendek di dunia,Guinness World Record memberitahu pada hari Jumaat.

Jyoti Amge memegang rekod tersebut ketika menyambut ulang tahun 18 dengan keluarga dan rakan-rakan di bandar Nagpur, kira-kira 520 kilometer timur Mumbai di barat India.



Rob Molloy, pengadil rasmi untuk Guinness World Records, berkata kepada AFP: "Dia 62,8 sentimeter Dia diukur tiga kali dalam tempoh 24 jam terakhir sebagai ketinggian yang boleh berbeza-beza sedikit mengikut masa hari..

"Doktor mengukur ketika kami hadir tiga kali pada waktu yang berbeza, kedua-duanya berdiri dan berbaring. Kami mengambil purata."

Amge, yang kini juga remaja di dunia terpendek, menangis dengan gembira kerana dia telah diberi perakuan sambil diperhatikan oleh bapanya, Kisan, 55, dan ibunya, Ranjana, 50.

Remaja, memakai sari, berkata: "Saya sangat gembira untuk mendapatkan rekod ini."

Molloy berkata beliau berbesar hati menyaksikan rekod: "Ia rekod simbolik dan salah satu yang paling popular.

"Saya bekerja di Guinness World Records selama lapan tahun dan saya berasa cukup berbangga kerana saya dapat  memberi perakuan tersebut."

Amge, yang mempunyai bentuk kekerdilan yang dipanggil achondroplasia telah mengehadkan ketinggian anak kepada purata bayi perempuan berusia empat bulan, baru sahaja selesai peperiksaan sekolah menengah.

Beliau telah menyatakan harapan menjadi pelakon Bollywood, ayahnya berkata.

Pemegang gelaran sebelumnya adalah wanita yang berketinggian 69,49 sentimeter-Bridgette Jordan, Amerika Syarikat dari negeri Illinois, berkata Molloy.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan